torsdag 9 september 2010

Tillbaka till dåtiden

Då var det alltså dags igen att kräla i de numera något sunkiga medeltidspaltorna och syssla med lite traditionell fulkultur. Med fulkultur menar jag trevligt, opretentiöst och konsumentvänligt.

Vissa människor har använt ordet pilsnercirkus, eller snarare Erik Holst har använt ordet, och vi har sedan dess inom Gycklargruppen TRiX diskuterat fram och tillbaka huruvida pilsnercirkus suger eller rockar.

Vad tycker du?
Ger ordet pilsnercirkus dig bra eller dåliga associationer?
Svara på den fina enkätundersökningen.

Platsen där denna fulkultur ska utövas är så klart Söderköping. Hurra!

Söderköping har ett berg, en väg, en kanal, en medeltidsfestival , ett gäng driftiga gymnasieelever och två riktigt grymma fik.

Så fort allt är klart, någon gång på söndag, så bär det av mot södra Frankrike där det ska sysslas med, just det,  Finkultur. Med Finkultur menar jag slitigt, pretentiöst och obetalt. Nu kanske någon funderar på om det inte finns något positivt med Finkultur men då säger jag bestämt nej. Man måste ha ont i själen för att skapa finkultur Det ska kännas som en rotfyllning i de djupaste mörkret av ens existens, annars är det inget att ha.

Då kanske du som läser detta undrar varför i hela fridens namn man vill syssla med något sådant?

Hallå?
Södra Frankrike?
Dööööh.

Nej. Det som ska hända är att den superdupergrymma ensemblen Awake ska träffas och jamma lös  på kursgården Au Brana under en dryg vecka. I kyrkor och i trädgårdar ska det hållas konserter med en minst sagt udda repertoar. Vad händer om man mixar Rachmaninov och Black Eyed Peas? Ingen aning, men det ska en förvånad Fransk bonde snart få höra.

Tack och adjö.

3 kommentarer:

  1. Får man lite nyfiket fråga vilka de grymma fiken i Söderköping är? Jag har bara varit där en gång, men om TRiX och Patrask kommer tillbaka nästa år så gör nog jag det också.

    Ingen som kommenterat pilsnercirkus fast du så tydligt uppmanar folk att göra det? Hm. Ja, för mig låter det inte så positivt, men det kan bero på att jag inte gillar öl.

    Var det meningen att man skulle hitta hit genom att du kommenterat TRiX-bloggen förresten eller skrev du lite fel i adressen där med flit?

    SvaraRadera
  2. Kafé lustgården och kanalfiket. Det ena är det bästa fiket i Sverige och det andra något av den fetaste glassbaren i Sverige.

    Pilsnercirkus röstades fram som övervägande positivt men enkäten togs bort efter att den stängdes.

    Jag vill bara luras.

    Trevligt att du läste!

    SvaraRadera
  3. Tackar!

    Ah, då förstår jag, det var bara jag som var sent ute alltså. Men mig kvittar det om det kallas pilsnercirkus, medeltidsspel, gyckel eller något annat. Jag gillar det i alla fall.

    Du får vara lurigare om du ska luras, det gick ju att hitta hit.

    SvaraRadera